Elektrisch varen
Een andere veel gebruikte toepassing van onze accu’s is elektrisch varen.
Veel kleine boten zijn voorzien van een elektrische buitenboordmotor. Veelal wordt hierbij gebruik gemaakt van een kleine 105Ah semi-tractie loodaccu welke in een accubox geplaatst is.
Het nadeel van een dergelijke accu is het gewicht in combinatie met vaak de beperkte vaartijd. Omdat een loodaccu maximaal 50% ontladen mag worden is er bij een 105Ah loodaccu slechts zo’n 50Ah capaciteit bruikbaar.
De Boetronics kant- en klare LiFePO4 accu’s
Om zonder veel moeite de vaartijd te verdubbelen en een veel lichtere accu te krijgen zijn onze kant- en klare accu’s ideaal.
Deze zijn voorzien van M8 schroefogen en zijn spatwaterdicht. Deze kunnen hierdoor zonder problemen uitgewisseld worden met de conventionele loodaccu.
Optioneel zijn ook aansluitbussen leverbaar indien er gebruik gemaakt wordt van een conventionele accupool.
In veel gevallen zijn de bestaande laders voor deze loodaccu’s ook bruikbaar voor onze LiFePO4 accu’s. Raadpleeg de handleiding of vraag het ons!
Vaartijd
De te behalen vaartijd varieert natuurlijk. Ten eerste is dit afhankelijk van de gebruikte motor, ten tweede afhankelijk van de snelheid (stand) van de gashendel.
Raadpleeg de specificaties van de motor om een exacte indicatie te krijgen.
Een paar voorbeelden:
Type motor | Stand | Vaartijd met loodaccu (105Ah semi-tractie) | Vaartijd met 100Ah LiFePO4 | Vaartijd met 120Ah LiFePO4 |
---|---|---|---|---|
Minn Kota Endura C2 40lbs | Stand 2 | 4 uur | 8 uur | 10 uur |
Minn Kota Endura C2 40lbs | Stand 5 | 1 uur 20min | 2 uur 45min | 3 uur 10min |
Talamex tm 48 | Stand 1 | 6 uur 15min | 12 uur 30min | 15 uur |
Talamex tm 48 | Stand 5 | 1 uur 15min | 2 uur 30min | 3 uur |
Haswing Osapian 55 | Stand 1 | 4 uur 30min | 9 uur | 10 uur 30min |
Haswing Osapian 55 | Stand 5 | 1 uur 5min | 2 uur 15min | 2 uur 45min |