Schaudt EBL
Schaudt EBL systemen zijn in veel campers geplaatst. Niet alle modellen hiervan zijn geschikt voor LiFePO4.
Of deze wel of niet geschikt is hangt af van vooral het type ingebouwde lader en welke laadpatronen deze heeft.
Bij de oudere modellen is deze meestal niet compatible met een LiFePO4 accu.
De nieuwere modellen kunnen er wel mee overweg, of hebben een instelling die nagenoeg overeen komt met het laadpatroon voor een LiFePO4 accu: 14.2-14.4V absorbtie, max 2-4 uur, 13.5-13.6V float. De veel gebruikte EBL99 heeft deze setting niet (zie hieronder.
Een nieuwere EBL, bijvoorbeeld een EBL 630B, is wel prima geschikt. In de datasheet is te lezen dat deze, in de Lead-Acid stand, 14.45 / 13.55V heeft, met een absorbtietijd van 4 uur. Voorwaarde is wel dat er geen temperatuurcompensatie plaatsvind: Een eventuele temperatuursensor moet dan afgekoppeld worden.
Een ander potentieel probleem is het ontwerp van de lader. Deze laders zijn vaak 18A en voorzien van een klein koelblok / passieve koeling. Met een kleine accu gaat dat nog wel, maar als je een 200Ah accu installeert, en tijdens het laden ook nog eens wat eigen verbruik hebt, dan duurt het rustig 12 uur voordat je accu weer vol is. Die EBL laders zijn niet ontworpen om langdurig maximale stroom te leveren. De koeling is hier niet voldoende voor en dat zal zeker de levensduur verkorten.
Uiteraard zijn er veel modellen. Raadpleeg bij twijfel altijd de datasheet, of neem contact met ons op.
Voorbeeld: De EBL99
Deze EBL’s is in veel Nederlandse campers toegepast. (Oa de Ducato/Boxer/Jumper gebaseerde voertuigen) door vele camperfabrikanten.
Op deze pagina gaan we specifiek in op de EBL99, maar in grote lijnen geld dit ook voor andere modellen van de Schaudt EBL series.
Kan ik zonder verdere aanpassingen zomaar een LiFePO4 accu plaatsen?
Naar onze mening liever niet. Het advies is om altijd een geschikte lader en laadbooster te plaatsen. (Zie onderaan deze pagina)
Het wordt door sommige dealers wel zo verkocht, echter is dat niet de optimale installatie. De levensduur van de lithiumaccu neemt hierdoor behoorlijk af.
Lithium en loodaccu’s zijn verschillende soorten. Een drop-in bestaat simpelweg niet, omdat de oplaadpatronen verschillend zijn.
Het verkoopt alleen beter als er geen moeite aan de installatie gedaan hoeft te worden, en als de levensduur maar korter is.. voor de verkoper is dan de garantietermijn toch al verstreken. Dat is echter niet hoe je zo’n investering moet doen.
Technische uitleg:
De lader van een EBL99 heeft 2 instellingen: Blei-Saure en Blei-Gel: Dus een natte accu of een gel accu.
In beide gevallen is dit een laadspanning van 14.3V en een floatspanning van 13.8V. Het verschil tussen de beide settings is de duur van de absorbtieperiode.
Opm: De EBL 119 is vergelijkbaar, echter heeft deze een laadspanning van 14.4V en een floatspanning van 13.7V in de lood/gel stand. Echter, hierbij is de absorbtietijd maar liefst 16 uur.
Dit werkt, soort van, voor een lithiumaccu: Hij zal er niet direct defect van gaan. Echter, om een lange levensduur te garanderen is het noodzakelijk om een floatspanning van 13.5-13.6V aan te houden als de accu vol is en geen absorbtietijd van vele uren aan te houden.
Deze instelling is echter niet op de lader van de EBL te configureren.
Voor een LiFePO4 wordt een absorbtiespanning van 14.2-14.4V aangeraden en een floatspanning van 13.5-13.6V. De duurdere merken gaan hier in hun handleidingen ook uitgebreider op in, bijvoorbeeld Victron: Victron handleiding (Pagina 14)
Veel verkopers van met name de goedkopere accu’s zijn hier niet heel bekend mee en stellen dat een lithium accu simpelweg een vervanging kan zijn zonder problemen.
Dat is echter niet waar, zeker niet als je de optimale levensduur wilt halen.
Daarnaast is er de laadstroom van de dynamo.
Een Lithiumaccu kan veel sneller laden dan een loodaccu. De laadcurve van een loodaccu neemt vrij snel af: Een lege accu kan prima met 50A laden, maar na relatief korte tijd is deze laadstroom snel afgenomen. Een Lithiumaccu daartegen zal rustig met 50A laden, de laadstroom neemt pas af als hij bijna vol is. Het gevolg is dus dat je bij een 100Ah loodaccu ziet dat deze (bv) 4 uur nodig heeft: Begint met 50A en neemt af, terwijl een Lithiumaccu dezelfde hoeveelheid in 2 uur kan opnemen (Dus 2 uur lang die 50A). Dat is dus ideaal, maar vergt ook meer van de bekabeling. Door de langdurig hogere stroom is goede bekabeling en verbindingen essentieel om oververhitting te voorkomen. De hitteontwikkeling bij een loodaccu in de kabels zal dus beduidend lager zijn, omdat de stroom vrij snel afneemt.
Dit heeft ook invloed op de dynamo. Die zal die hogere stroom moeten kunnen leveren. Bij nieuwere dynamo’s is dat meestal geen probleem, echter kan het goed zijn dat de bekabeling tussen de dynamo en de EBL niet voldoende is. Nu zal de kabel zelf ook al een vorm van stroombegrenzing zijn, afhankelijk van de kabeldikte zal er vaak maar een beperkte stroom lopen, maar dat is absoluut geen aan te bevelen situatie.
2e probleem is dat een dynamo altijd spanning levert, ook als de accu al vol zit. Bij een loodaccu is dat wenselijk, echter is voor de levensduur van een lithiumaccu het advies om te stoppen met laden als deze eenmaal vol is. Langdurig de accu op de maximale spanning houden verkort de levensduur.
Beide problemen worden opgelost met een laadbooster. Deze zorgt voor een beheerste laadstroom en het juiste laadprofiel.
Meer informatie over de laadboosters is te vinden op Informatie / DC-DC
Tenslotte zijn er nog een paar andere aandachtspunten bij de EBL99.
Dit is een prima EBL, echter is niet gemaakt voor langdurig hoge stromen. Met name de connectoren, zeker bij de wat oudere installaties, willen nog wel eens problemen geven.
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van gesmolten of ingebrande stekkers bij een EBL.
Om die reden is ons advies dan ook om de acculader(s) rechtstreeks op de Lithiumaccu aan te sluiten. Je voorkomt hier onnodige belasting van de EBL en zijn bekabeling mee.
Tot 20-30A kan een DC-DC lader wel aangesloten worden op de ingang aan de achterzijde maar zeker bij krachtigere laders is het raadzaam direct aan te sluiten.
(en dus niet de aansluiting voor een externe oplader te gebruiken)
De ingebouwde acculader is eenvoudig af te koppelen door het verwijderen van een zekering. Er hoeven dus geen ingewikkelde interne modificaties gedaan te worden aan de EBL.
De 230V aanduiding:
Als de 230V / lader afgekoppeld wordt zijn er 2 kleine ‘irritatiepunten’. In de praktijk beide geen probleem, maar wel de moeite waard om te benoemen:
1. De 230V aanduiding op het bedienpaneel werkt niet meer: Je ziet dus niet of de walstroom aanwezig is. Op te lossen door alleen de zekering te verwijderen en niet de stekker, maar het is dan wel een erg energieinefficiente aanduiding. Niet aan te raden, tenzij je echt perse dat lampje wilt hebben branden. Maar een klein (nacht)lampje in een vrij stopcontact is veel zuiniger.
2. De startaccu wordt niet meer geladen. De EBL laad de startaccu normaliter ook. Maar in de praktijk zou dit niet nodig zijn, tenzij er apparaten verkeerd aangesloten zitten en dus hun energie uit de startaccu halen ipv de huishoudaccu. Het is raadzamer om dat aan te pakken dan met een lader te omzijlen.
Een ‘ongeschikte’ EBL toch gebruiken?
Op zich is dat mogelijk. Menig fabrikant pretendeert dat dit zoiezo kan. Er zit in zoverre een kern van waarheid in dat dit niet direct de accu zal beschadigen. De levensduur zal echter wel verkort worden.
Daarom geven wij altijd het advies om een optimale levensduur te garanderen.
Er zijn echter situaties waarin de keuze gemaakt kan worden om toch de EBL te gebruiken. Met voldoende zonnepanelen en/of laden tijdens het rijden zal de lader slechts incidenteel gebruikt worden. Er kan dan gekozen worden om het niet optimale laadpatroon voor lief te nemen, aangezien dat slechts incidenteel gedaan zal worden.
Wordt er echter zeer regelmatig gebruik gemaakt van de walstroomaansluiting dan raden wij dit zeker af.