Skip to content

Ontwerp

Zelfbouw campers

Wil je zelf een camper (om)bouwen maar heb je geen kennis van electra, of zie je hier tegenop? Wij kunnen hiermee helpen.
Het begint met een inventarisatie maken van de wensen.

  • Hoe lang wil je vrij staan?
  • Hoe wil je gaan laden? (Waar komt de energie vandaan?)
  • Welk voertuig en wat zijn daarin de mogelijkheden (grootte van de zonnepanelen, laden via de dynamo)
  • Wat wil / kun je zelf doen, en wat niet?  
  • Vrijstaan / je eigen gebruik
    Stap 1 is inventariseren hoe lang je vrij wilt staan. Dat is natuurlijk niet zo’n moeilijke vraag, maar het gaat verder dan xx dagen: Je eigen verbruik bepaald namelijk de benodigde accucapaciteit.
    Er zit nogal een verschil tussen elke dag even de telefoon en een iPad opladen, of elke avond de oven aan, de e-bikes opladen en 3 uur TV kijken. 
    Het begint dus met het in kaart brengen van alle verbruikers: Wat gebruiken ze, en hoe lang gebruik je ze?
    Dit doe je door het vermogen van een apparaat (in watt) te vermenigvuldigen met de tijd dat je gebruikt.

    Voorbeeld:
    5W led verlichting, 3 uur aan = 15Wh
    40W tv + schotel, 1 uur per avond aan = 40Wh
    Compressorkoelkast a 60 watt zal gemiddeld 10-15min per uur draaien. Dat is dus 4-6 uur per dag, dus 240-360Wh
    Laptop, 45 watt, 2 uur = 90Wh
    Telefoons (2 stuks) opladen: 30Wh
    Uiteindelijk komt hier een totaalverbruik uit. In het bovenstaande voorbeeld is dat 535Wh. Bij een 12V installatie komt dat overeen met 44Ah. 

    Wil je dus 2 dagen vrij staan dan heb je, zonder bij te laden, dus bijna 100Ah aan bruikbare accucapaciteit nodig.
    Op https://camper-elektra.com/calculator/ kun je een voorbeeldcalculator vinden die het verbruik in Ah uitrekent.
    Reken ook met extra verliezen: Als je een omvormer gebruikt heeft die bv een rendement van 80-85% en een eigen verbruik van 5-10 watt. Dit gaat dus ook af van je beschikbar energie.

    Hoe wil je gaan laden?
    Je kan wel een grote accu installeren en een hoge energiebehoefte hebben, maar hoe wordt dat weer opgeladen? Als dit niet in belans is zal de accu uiteindelijk nog steeds ontladen raken en stel je het probleem van verplicht aan de paal alleen maar uit. Het is dus zaak dat je verbruik, accucapaciteit en opwekking in balans is. 
    Uiteraard kun je ook af en toe aan de paal als je geen zonnepanelen hebt, veel gebruikt en/of te weinig rijd, maar dat moet een keuze zijn, geen verrassing.

    Het advies voor zonnepanelen is, even kort gezegt: Zoveel als er op je dak past. Dit is iets wat je later vaak niet (makkelijk) kunt uitbreiden en geeft je de makkelijkste -gratis- energie.
    In de zomer is het nooit zo’n probleem om je accu vol te krijgen, maar in de praktijk schijnt de zon niet elke dag, sta je regelmatig in schaduw (bomen enz) en zeker in de andere seizoenen (voorjaar, najaar en vooral de winter) wil je alles binnenhalen wat er te krijgen valt).
    Naast de zonnepanelen is het laden via de dynamo de 2e voor de hand liggende keuze: Die kost ook relatief weinig extra (brandstofverbruik is niet eens noemenswaardig) en is een makkelijke manier om de accu onafhankelijk van de panelen te laden. De investering van zo’n lader is vrij snel terugverdient met de tarieven die tegenwoordig gerekend worden voor elektra.

    Als laatste heb je natuurlijk de walstroomlader. Maar met een goede op elkaar afgestemde installatie, zowel kwa verbruik als kwa opbrengst, zul je die heel weinig nodig hebben! Desondanks is het wel verstandig om die te nemen als backupplan.

    Voertuigkeuze
    De keuzes van het laden hangen af van het type voertuig. Welke dynamo zit erin? Dat is voor belang om een juiste keuze te maken voor een DCDC lader. Vooral bij een oudere bus kan het raadzaam zijn om een lichtere versie te nemen.

    De zonnepanelen is een puzzel. Het is verstandig om een schets te maken van het dak en hierin alle dakluiken, roosters enz in te tekenen. Daarna kun je gaan puzzelen welke panelen het beste passen en op welke manier. Er zijn heel veel panelen, ook kwa afmetingen. Hierin kunnen we meedenken: Soms is een langer/smaller paneel van merk X een betere optie dan een breder paneel van merk Y. Met een goed dakplan kun je dat goed in kaart krijgen.

    Het installeren
    De installatie werkt pas goed en veilig als deze correct geïnstalleerd is. Belangrijk is dat de juiste kabels, kabel diameters, zekeringen en verbindingen gebruikt worden. Immers, dat is de basis van een betrouwbare installatie.
    Boetronics kan op meerdere manieren hierbij ondersteunen en werkt vaak samen met zelfbouwers. In overleg bepalen we wie/wat gaat doen en maken we een schema voor jouw specifieke situatie en wensen.
    Soms leveren en adviseren we alleen met het ontwerp, maar in veel gevallen wordt er gezamelijk bepaald wat de verdeling wordt. De zelfbouwer legt, na overleg, de juiste kabels/buizen enz. Dit is immers een tijdrovende klus. Het aansluiten wordt dan gezamelijk gedaan volgens het eerder gemaakte schema. Op die manier hoef je zelf niet alle tools aan te schaffen, houd je gevoel bij de installatie en hoe het uitgevoerd wordt, en hoef je geen zorgen te maken over ‘de spannende dingen’.
    Dit is ook mogelijk op lokatie, wij beschikken over alle benodigde materialen.

    Voorbeeldschema’s
    Op deze pagina vind je ook een 2-tal voorbeeldschema’s. Hiermee kun je een idee krijgen hoe wij een installatie en tekening realiseren. Ook kun je deze gratis downloaden en zelf gebruiken.
    Let wel: Het kan zijn dat in jouw situatie de benodigde kabes en zekeringen anders zijn, bijvoorbeeld als je een zwaardere DCDC gebruikt, of meer zonnepanelen hebt. Bij de elektrainstallatie is het altijd essentieel om deze veilig te ontwerpen, en dat is per situatie anders.

    Voorbeeld 1:

    Kleine installatie voor de minder veeleisende gebruiker.

    • 120Ah LiFePO4 accu
    • Victron 30A DC-DC lader (laden tijdens het rijden)
    • Victron 30A acculader
    • Victron 500VA omvormer
    • Zonnepaneel + 30A regelaar (Geschikt tot ongeveer 450Wp aan zonnepanelen)

    Klik op de tekening om dit ontwerp te downloaden

    Voorbeeld 2:

    Uitgebreidere installatie voorzien van een krachtige acculader en automatische omschakeling tussen omvormer en walstroom.

    • 230Ah LiFePO4 accu
    • Victron 30A DC-DC lader
    • Victron Multiplus 1600VA / 70A acculader
    • Zonnepaneel + 30A regelaar (Gechikt tot ongeveer 450Wp aan zonnepanelen)
    • Victron Smartshunt (batterijmonitor)

    Klik op de tekening om dit ontwerp te downloaden