Lithium types
Er zijn meerdere soorten lithium accu’s. Op deze pagina gaan we in op de verschillende types LiFePO4. Er zijn binnen lithiumaccu’s ook veel andere varianten zoals LiPO, Li-ion enz, maar dat valt buiten het bestek. Het gaat hier specifiek om de LiFePO4 varianten.
Naast de genoemde cellen zijn er ook nog andere LiFePO4 varianten (oa pouch cellen) maar we houden het hier bij de 2 meest gebruikte type’s voor kant en klare accu’s.
Cylindrische cellen
Dit zijn kleine, ronde cellen. De cellen worden gefabriceerd door de lagen materialen te wikkelen tot een ronde cel. Hiermee zijn eenvoudig kleine cellen te maken. Door meerdere batterijen parallel te plaatsen kan een hogere capaciteit gehaald worden. Anno 2022 is 6Ah de meest gangbare capaciteit. Elke cel is, zoals gangbaar bij LiFePO4, 3.2V. Er worden dus 4 cellen in serie gezet voor een 12.8V accu. Om bijvoorbeeld een 60Ah accu te maken worden er dus 40 cellen gebruikt: 10 stuks parallel, en 4 van die sets in serie: Een 10P4S configuratie.
Door hun bouw kunnen veel cellen hoge stromen leveren. 2C of 3C is niet vreemd. Dat betekend dat een 6Ah cel, bij 2C, een stroom van 12A kan leveren. Vertaald in grotere maten betekend dat een 100Ah accu rustig 200A of nog meer ontlaadstroom kan leveren.
Andere voordelen zijn de betere koeling/opwarming (Ronde cellen hebben ruimte tussen de cellen). Ook kan er een cel defect gaan wat alleen invloed heeft op de betreffende string: De accu blijft normaliter functioneren (met een iets lagere capaciteit).
Doordat de cellen gewikkeld zijn kunnen ze op alle manieren gemonteerd worden.
Prismatic cellen
Dit zijn grote, enkele cellen. Deze worden in veel grotere capaciteiten gemaakt, anno 2022 tot ruim 300Ah in een enkele cel. Hierdoor zijn er slechts 4 cellen nodig om een 12V pakket te maken.
Doordat deze cellen een dergelijke hoge capaciteit hebben, verlies je ook geen ruimte, itt het stapelen van ronde cellen. De energiedichtheid is daardoor dus beter: In dezelfde afmetingen/gewicht kun je meer capaciteit kwijt.
De nadelen zijn de wat beperktere maximale stroom. Bij veel cellen is dat 1C. Nu is dat met een 300Ah pakket geen probleem (Dat is 300A), maar bij een klein 100Ah pakket ben je dus beperkt tot 100A ontlaadstroom.
Ook zal een defecte cel meteen zorgen dat de hele accu niet meer bruikbaar is: Immers, er zitten er maar 4 in serie. Opm: Er zijn ook combinaties, zo zijn er ook bv accu’s van 200Ah die gemaakt zijn met 2x100Ah parallel. Dan geld dit nadeel in mindere mate (al is er nog altijd een aanzienlijk verlies van capaciteit).
Tenslotte mogen prismatic cellen niet op elke manier geplaatst worden. Doordat deze cellen inwendig bestaan uit platen in een vloeistof zal in bepaalde posities een deel van de platen ‘droog’ komen te staan en schade veroorzaken. De meeste prismatic cellen mogen alleen rechtopstaand, of op 1 zijde gebruikt worden.
Samenvatting
Beide accutypes hebben dus zo hun voor- en nadelen.
Cylindrische cellen hebben vooral de voorkeur als je hoge stromen wilt gebruiken in combinatie met een kleine accu. Ook zal bij uitval van een cel de accu blijven functioneren. Tenslotte kunnen deze accu’s in elke positie gemonteerd worden.
Prismatic cellen hebben de voorkeur als de ruimte beperkt is: Deze geven meer capaciteit bij vergelijkbare afmetingen/gewicht. Heb je geen hoge stroomafname, of een groter accupack, dan is dat ook geen enkel probleem. Echter, deze cellen en accu’s moeten rechtop gemonteerd worden en kunnen beperkt op andere manieren geplaatst worden.
Bij alle Boetronics accu’s wordt het type vermeld. Hiermee kan zelf de juiste keuze gemaakt worden. Uiteraard kunnen wij bij vragen of twijfel een passend advies geven.