Skip to content

CBE

Een veel gestelde vraag is de combinatie van een LiFePO4 met een CBE 516/522

Naast de oplossingen van Schaudt (de EBL) zijn ook de oplossingen van CBE in veel Nederlandse campers gemonteerd.

Kan ik zonder verdere aanpassingen zomaar een LiFePO4 accu plaatsen?
Naar onze mening niet. Een aantal CBE laders zijn geschikt en hoeven niet vervangen te worden, alleen correct ingesteld te worden. Wel is de installatie van een laadbooster noodzakelijk als er men ook tijdens het rijden de accu wil opladen.
Eventuele regelaars voor zonnepanelen moeten ook correct ingesteld worden.

De CBE CBE510/516/522 laders

CBE levert diverse type laders. Een aantal hiervan is geschikt voor lithium, een aantal niet. Dit is afhankelijk van het gebruikte type. Raadpleeg hiervoor altijd de handleiding van de lader.

Let op: Er zijn verschillende versies van oa de CBE 516 in omloop. Vergelijk de printplaat met de handleiding bij twijfel.

Technisch:
De Pb-Acid setting van de CBE is zonder problemen toepasbaar voor een lithiumaccu. Deze geeft een absorbtiespannig van 14.1V en een float spanning van 13.5V, wat prima is voor een LiFePO4 accu. De absorbtietijd in de Pb (lood) stand is 90min (1.5 uur) wat ook prima bruikbaar is. 

Echter, een aantal versies van de CBE laders is voorzien van een 6-stage lader, anderen zijn voorzien van een 4-stage lader. Het verschil is de aanwezigheid van een desulphation mogelijkheid. Dat is een techniek om, door een tijdelijk hogere spanning, de levensduur van een loodaccu te verlengen. Die hoge spanning (15.2V) is voor een LiFePO4 niet geschikt.

Samengevat:

Indien uw CBE lader een 4-traps lader is, dan kan deze dmv de Pb-Acid setting zonder problemen gebruikt worden voor een (kleine) LiFePO4 accu.

Indien uw CBE lader een 6-traps lader is, te herkennen aan de desulfatie optie in de handleiding en grafieken, dan is deze niet geschikt.

Bij twijfel kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen.

Amperage
De standaard laders van CBE zijn 16 of 22A. Dat is, voor een kleine accu prima. Voor een lithiumaccu is dat afhankelijk van de capaciteit. Bedenk wel dat deze lader van 16A de accu slechts met max 16A kan laden, in de praktijk zelfs langzamer omdat er ook eigen gebruikers (lampen, koelkast enz) zijn. Het is dus heel niet vreemd dat het uren duurt voor een accu geladen is. Met een kleine (<150Ah) lithiumaccu zou dat nog kunnen, maar zeker bij de grotere accu’s is dat niet wenselijk. Een volledig lege 200Ah lithiumaccu, en een lader die door het overige verbruik slechts 10A de accu in kan stoppen, is dan dus 20 uur bezig…. Zeker bij wat grotere accucapaciteiten is het dus zeker raadzaam om de laadcapaciteit te vergroten.

DC-DC laders

Bij een aantal zekeringkasten van CBE zit een geintegreerd scheidingsrelais. Hiermee worden beide accu’s parallel gezet om zo de huishoudaccu te laden. Echter, ook de koelkast wordt hiermee gevoed.
Zeker in het geval van een absorbtiekoelkast is dit niet wenselijk. Deze gebruiken snel 10-15A. Bij gebruik van een 18A booster blijft er dan weinig laadstroom over zolang de koelkast stroom vraagt.
Als er een booster geplaatst wordt voor deze zekeringkast (simpelweg tussen startaccu en de B1 aansluiting)  zoals bv de DS-300 gebeuren er 2 dingen:
– De booster voedt ook de koelkast en zal dus veel langzamer de accu laden (immers, een groot deel van de laadstroom loopt naar de koelkast)
– De aanduiding van de spanning van de startaccu werkt niet meer. Afhankelijk van het controlepaneel kan deze ook geheel in storing springen.

Om dit op te lossen dient de booster parallel aan de CBE geplaatst te worden: Dus tussen de B1 en B2 connectoren in het geval van de DS-300. 
Belangrijk is wel om het interne scheidingsrelais uit te schakelen. Afhankelijk van de uitvoering kan dit vaak door het verwijderen van een draadbrugje (Weerstand R37 bij de DS300). 
Opm: Een aantal fabrikanten heeft een eigen variant van de DS-300 welke het scheidingsrelais extern heeft. 
Het is dus altijd raadzaam om goed te controleren welke specifieke situatie van toepassing is. Bovenstaand is voor de DS-300, maar er zijn vele modellen. Functioneel zal het vergelijkbaar zijn maar de uitvoering is per model anders. 
Bij bijvoorbeeld een aantal Carthago modellen is er een extern scheidingsrelais in de vorm van een SB-100 of SB-150 module. Hierbij zal er op de printplaat het scheidingsrelais afgekoppeld moeten worden.

Sterling (Engelse fabrikant van DC-DC boosters) heeft hier bv een artikeltje over: https://www.12voltplanet.co.uk/user/downloads/Guide%20for%20fitting%20B2B%20charger%20with%20DS300%20for%20vehicles%20with%20’smart’%20alternators.pdf

Uiteraard kunnen wij deze modificaties ook verzorgen.

Het komt soms (helaas) voor dat de booster icm de CBE niet correct is geinstalleerd. Als het interne scheidingsrelais niet is afgekoppeld kan dit bij sommige modellen resulteren in het springen van een zekering waarna de startaccuspanning niet meer correct  uitgelezen wordt op het bedienpaneel. Het vervangen van de zekering is dan de (tijdelijke) oplossing, echter als het voertuig gestart wordt zal deze weer springen en wederom weer 0.0V op het display aangeven.